Αρχική > Uncategorized > Picasso Guernica

Picasso Guernica

Νοέμβριος 12, 2006 Σχολιάστε Go to comments


Η Γκουέρνικα είναι κάτι περισσότερο από μια μαρτυρία για τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο. Δημιουργήθηκε σαν άμεση αντίδραση στο νέο της καταστροφής της βασκικής πόλης Γκουέρνικα από τους Γερμανούς, στις 28 Απριλίου 1937, αλλά η συμβολική – αλληγορική μορφή του πίνακα, καθώς και η μνημειώδης σημασία του, τον καθιστούν επίκαιρο ακόμα και σήμερα. Επειδή, όπως είπε ο ίδιος ο Πικάσο ‘’η ζωγραφική είναι ένα πολεμικό εργαλείο για την επίθεση και την άμυνα ενάντια στον εχθρό’’.

Ιστορικά στοιχεία
Παραγγελία της Ισπανικής Δημοκρατικής Κυβέρνησης για ένα έργο κατάλληλο να αντιπροσωπεύσει την αγωνιζόμενη Ισπανία στη διεθνή έκθεση του Παρισιού το 1937.
Το 1939 φυγαδεύεται στην Αμερική και εκτίθεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Στις 10 Σεπτεμβρίου 1981 η Γκουέρνικα επιστρέφει στην Ισπανία όπου την υποδέχονται με τιμές αρχηγού κράτους.
Σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης ‘’Βασίλισσα Σοφία’’ της Μαδρίτης.

Στοιχεία σύνθεσης
Όλη η σύλληψη της σύνθεσης βασίζεται στην ιδέα του τρίπτυχου: ένα μεσαίο ορθογώνιο παραλληλόγραμμο πλαισιωμένο από δύο μικρότερα. Το μακρόστενο σχήμα ταιριάζει στην επική αφήγηση. Η κεντρική υπόθεση του θέματος σχηματίζει ένα τρίγωνο με κορυφή τη λάμπα πετρελαίου, που μοιάζει με αέτωμα αρχαίου ελληνικού ναού. Τα αριστερά και δεξιά στοιχεία είναι έξω από την υπόθεση αυτή.
Ο Πικάσο χρησιμοποίησε την τεχνοτροπία του κυβισμού, όπου με τα έντονα γεωμετρικά σχήματα, τον κατακερματισμό των μορφών και τη μεγάλη αντίθεση φωτεινού – σκοτεινού, μπόρεσε να εκφράσει καλύτερα την αγωνία και τη φρίκη των ανθρώπων μπροστά σ’ αυτό το γεγονός.
Τα χρώματα του έργου είναι ‘’μελανά ‘’. Οι τόνοι του μαύρου ,του άσπρου και του γκρίζου, δεν δείχνουν τίποτε άλλο, παρά το φόβο που επικρατεί παντού.

Η ανάλυση του έργου

Ο Πικάσο χρησιμοποίησε συμβολική γλώσσα για ν’ αποδώσει τα νοήματα. Καθόρισε πρόσωπα και φιγούρες. Ολόκληρος ο πίνακας δίνει την εντύπωση πως απεικονίζει εκείνο ακριβώς που συμβαίνει τη στιγμή της έκρηξης.
Α. Μητέρα: Ο πίνακας αρχίζει αριστερά με μια γυναίκα-μητέρα που κρατάει το νεκρό παιδί στην αγκαλιά της. Όλες οι φόρμες του παιδιού τραβηγμένες προς τα κάτω, σα να επιδρούν πάνω τους οι νόμοι της βαρύτητας. Η μητέρα με το παιδί έχει μισάνοιχτο το στόμα της. Μ’ αυτόν τον τρόπο ο Πικάσο παρουσιάζει τον πόνο να μοιάζει με κραυγή. Έντονο στοιχείο που τονίζεται με το τριγωνικό σχήμα της γλώσσας . Το στόμα της μητέρας θυμίζει το στόμα του αλόγου.
Β. Ταύρος: Επάνω και κοντά της απεικονίζεται ο ταύρος. Ο ταύρος δεν είναι μόνο ο φασισμός, αλλά η βιαιότητα και το σκοτάδι. Όλες οι φιγούρες στρέφονται προς το μέρος του, αλλά αυτός κοιτάζει έξω από τα δρώμενα σταθερός και ατάραχος.
Γ. Πουλί: Δίπλα πάνω στο τραπέζι, ένα πουλί. Ο συμβολισμός των ψυχών που χάνονται.
Δ. Πολεμιστής: Λίγο χαμηλότερα κάτω, κείται το σώμα του νεκρού πολεμιστή. Είναι διαμελισμένος. Προσεκτικότερο κοίταγμα μας αποκαλύπτει ότι πρόκειται για άγαλμα. Είναι η μοναδική ανδρική φιγούρα, γιατί όλο το δράμα παίζεται από γυναίκες. Ο Πικάσο επίτηδες σχεδίασε τον πολεμιστή με το ένα χέρι από τη μια και το άλλο από την άλλη πλευρά, έτσι ώστε η στάση αυτή να θυμίζει τη σταύρωση. Ο νεκρός πολεμιστής, είναι συμβολική μορφή της θυσίας του Ισπανικού λαού. Αν πρόκειται για άγαλμα, τότε μαζί με το λαό δοκιμάζεται η ιστορία και ο πολιτισμός του τόπου.
Ε. Άλογο: Στο κέντρο ακολουθεί η μορφή ενός αλόγου που πληγωμένο από λόγχη, χλιμιντρίζει από τον πόνο. Έχει τον κυρίαρχο ρόλο σ’ αυτόν τον πίνακα και συμβολίζει το λαό που απεγνωσμένα φωνάζει ζητώντας βοήθεια. Τα πίσω και κάτω άκρα καταρρέουν, το κεφάλι σηκώνεται. Στηρίζεται στο μπροστινό αριστερό πόδι που είναι αντίγραφο από το άλογο του Παρθενώνα. Η τέχνη θα φέρει τη σωτηρία; Αντίσταση, ηρωισμός, πόνος, αλλά αντιδρά, δεν υποκύπτει. Το σώμα του μοιάζει να είναι καλυμμένο με φύλλα εφημερίδας. Ο ρόλος του τύπου;
ΣΤ. Γυναίκα με λάμπα: Το πιο φορτισμένο στοιχείο της σύνθεσης είναι η μορφή της γυναίκας, που βγαίνει από το παράθυρο, κρατώντας μια λάμπα πετρελαίου. Συμβολίζει το ρόλο της συνείδησης που έρχεται να φωτίσει αυτά που γίνονται τριγύρω. Το ταπεινό φως του λαού που έρχεται να φωτίσει τα συμβάντα. Έρχεται σ’ αντιπαράθεση με την ηλεκτρική λάμπα μέσα στο μάτι που δεν φωτίζει υπονοώντας τις δυνάμεις της Ευρώπης που δεν βοήθησαν.
Ζ. Γυναίκες: Προς τα δεξιά του πίνακα απεικονίζεται μια γυναικεία μορφή που προσπαθεί να γλιτώσει από το βομβαρδισμό. Λοξή κίνηση. ‘’Εν γόνασι δρόμος’’. Παλαιός ζωγραφικός τρόπος που εκφράζει στατικά την κίνηση. Βρήκε εφαρμογή στα τριγωνικά αρχαία αετώματα, όπου αποδόθηκαν μ’ αυτόν τρόπο οι ακριανές μορφές. Τα ημίλευκα και λευκά τριγωνάκια εννοούν, ότι το κτίριο φλέγεται, ενώ μια άλλη μορφή εκτινάσσεται από την έκρηξη.
Η. Χώρος: Ο χώρος μέσα στον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα δεν είναι καθορισμένος. Όλα βρίσκονται σ’ ένα χώρο απροσδιόριστο, που μοιάζει με εσωτερικό δωματίου . Τα πλακάκια και η οροφή δίνουν την αίσθηση προοπτικής, αλλά ταυτόχρονα τα γεγονότα τα φανταζόμαστε να διαδραματίζονται σε ανοιχτό χώρο.

Το φως από τη λάμπα της γυναίκας φωτίζει τη σύνθεση; Ή μήπως όχι; Το φως της δικαιοσύνης είναι το ίδιο το έργο. Η κλασική μορφή που φέρνει το φως , ιεραρχεί στη σύγχυση και δημιουργεί αρχέτυπα σχήματα, είναι η ίδια η τέχνη . Ο ρόλος του καλλιτέχνη, που έρχεται να φωτίσει τα γεγονότα και να πει στον κόσμο το δράμα του Ισπανικού λαού.

Advertisements
  1. Λύσιππος
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 9:18 πμ

    Πόσες Γκουέρνικες θα πρέπει να φτιαχτούν μέχρι να πάψει το αιματοκύλισμα σε αυτόν το μάταιο κόσμο;

  2. Ασκαρδαμυκτί
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 10:12 πμ

    Μπράβο φίλε, ανακάλυψα το κειμενάκι σου ακριβώς την ώρα που είχα απογοητευθεί από την πολύ σαβούρα του διαδυκτίου…

  3. zouri1
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 10:24 πμ

    Λυσιππος@ποιος θα απαντησει σε αυτη την ερωτηση?
    ασκαρδαμυκτι@θα σε απογοητευσω και εγω ακομα περισσοτερο.Αν θελεις οντως κατι καλο στa blog,θα βρεις πολλους καλους στα link μου.

  4. ΠΡΕΖΑ TV
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 10:49 πμ

    Mια εικονα = 1000 λεξεις…
    Μονο που εδω υπαρχουν και αλλες τοσες σημασιες και νοηματα…

  5. SIENA MILLER
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 12:14 μμ

    ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ…ΟΛΑ

  6. tsitas
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 12:18 μμ

    Μπράβο!!!

  7. λολα
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 1:16 μμ

    ζουρι μπραβο!χαιρετισμους και φιλακια αδερφικα!χαχα
    υ.γ:που χαθηκες?

  8. Anonymous
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 2:38 μμ

    γεια σας, ηρθα!
    χαιρομαι που σας βρηκα, για αυτο εδω το ποστ, για το κομματι του Neruda στ’αριστερα μας που διαλεξατε, και για οσα δεν εχω ακομη διαβασει αλλα προκειται να διαβασω στην πορεια…
    α, ευχαριστω και για τη συμβουλη…
    🙂

  9. Anonymous
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 3:54 μμ

    Θα ήθελα να προσέξετε την σχέση που έχει αυτή η λάμπα με τον πίνακα του Γκόγια Εκτελέσεις στις 11 Μαίου.
    Θα δείτε ότι κάτα κάποιον τρόπο ο Πικάσσο παραπέμπει εκεί.
    Ευχαριστίες για το ποστάρισμά σας.

    Να σας θυμίσω και το ανέκδοτο:Όταν οι Γερμανοί μπήκαν στο Παρίσι και πήγαν στο σπίτι του Πικάσο, ένας αξιωματικός είδε τον πίνακα και τον ρώτησε:Εσείς το κάνατε αυτό; Όχι, εσείς, απάντησε ο Πικάσσο.

    Γιώργος Μίχος

  10. N.Ago
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 4:28 μμ

    Μπραβο υπουργε μου!

  11. μαρια π.
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 7:44 μμ

    Οταν πριν απο ενα χρονο περιπου πηγα στο μουσειο του Picasso , αυτο που μου εκανε εντυπωση δεν ηταν ο κυβισμος του , αλλα η πορεια του στη τεχνη.Απο διαφορετικη τεχνοτροπια ξεκινησε, απο τη συμβατικη ,και κατεληξε στην απολυτη αμφισβητηση.

  12. zouri1
    Νοέμβριος 12, 2006 στο 10:44 μμ

    μαριαπ.@Ο πινακας ειναι στην Μαδριτη,στο μουσειο της δικιας μας της Σοφιας.Οταν τον ειδα τα εχασα.Δεν εχω παραπανω γνωσεις για να καταλαβω αυτα που λες.Πιο πολυ καταλαβα την ιστορια.
    nago@ασε τα μπραβο και κοιτα να παρεις την υπηκοοτητα για να με ψηφισεις.
    Γ Μιχος@εκπληκτικα αυτα που εγραψες.
    tamara@χαρηκα που ηρθες.Για ποια συμβουλη μιλας?
    λολα@απαντησα προσωπικα.
    tsita@εγω και ο ιρλανδος κραταμε λιγο το επιπεδο εδω περα,Ο τoolman,μονο οταν βαζω γυμνο εμφανιζεται 🙂
    siena@ thanks
    preza@πριν απο λιγο ειδα τον τιτλο σου σε αλλο blog 🙂

  13. homelessMontresor
    Νοέμβριος 13, 2006 στο 12:35 πμ

    Από τα πιο ενδιαφέροντα ποστ σου Ζούρι!

  14. ΣεΞπΥρ
    Νοέμβριος 13, 2006 στο 12:59 μμ

    Σούπερ αφιέρωμα σε έναν καταπληκτικό πίνακα. Εύγε 🙂

  15. Νοέμβριος 16, 2011 στο 1:12 μμ

    Ρε παιδιά, καμιά παραπομπή παίζει? Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε την ανάλυση για εργασία αλλά χρειαζόμαστε και επιστημονικές παραπομπές…

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s